onsdag 5 augusti 2009

Beklämmande framtidsutsikter

Redlös –medvetslös-arbetslös

Ovanstående text kunde jag läsa på ett flertal av de ekipage som studenter åkte runt med för att fira sitt skolavslut i den stad jag befann mig i.

Jag kan ha synpunkter på synen på festande som uttrycks i redlös och medvetslös och kan bara hoppas att det inte blev så för någon av de glada och i regnet lite dåligt klädda ungdomarna.

Det som berörde mig mest var dock avslutningen på ramsan alltså att arbetslöshet var det som ungdomarna klart och tydligt förväntar sig.
Det var ruggigast ur ett samhällsperspektiv.
Eller som det stod på en av vagnarna ”Efterfest på arbetsförmedlingen på måndag”!

Miljöpartiet har länge propagerat för att det kan vara vettigt att i högre utsträckning dela på de jobb som finns.
Vi har då ofta blivit förlöjligade och fått svar som: ”man kan väl inte ta ledigt från krisen” och ”vi skall arbeta mer – inte mindre”.

Med tanke på studentskyltarna tycks det vara så att våra belackare inte riktigt nått fram med sina budskap – åtminstone inte till ungdomarna.

I verkligheten är ungdomsarbetslösheten förfärande hög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar