torsdag 19 november 2009

Pengar till västlänken.

Transportsektorn står för en stor del av klimatpåverkan och en prioritering av kollektivtrafik är nödvändig, därför är det väldigt glädjande att ett enigt landstingsfullmäktige tog beslut om en medfinansiering av Västlänken.
Att åka kollektivt är ett smart val för både framtiden och miljön.
Transportsektorn är den största enskilda utsläppskällan i vår närhet för kväveoxider, koldioxid, kolväten och partiklar.
Trafiken bidrar, förutom till växthuseffekten, till bland annat övergödning, försurning och rubbning av ekosystem.
Medfinansieringen innebär att Halland kommer att bidra med 180 miljoner av totalt cirka 30 miljarder kronor. Cirka 12 miljarder kommer man att få in genom trängselskatt.
Det är viktigt att skapa förutsättningar för snabba och effektiva miljövänliga transporter, och ekonomiska styrmedel är det mest effektiva verktyget för att påskynda den utvecklingen.

Miljöpartiet är särskilt glada för att det förslag med trängselavgifter som vi var ensamma om under förra mandatperioden, nu har fått en bred acceptans från övriga partier.

Utan förslaget om trängselavgifter hade Västlänken aldrig blivit av.

1 kommentar:

  1. Det är roligt att nu Västra Götaland och Halland gör gemensam sak och sätter press på regeringen. Framför allt att frågan om tränselavgifter är allmänt accepterad. Nu driver vi frågan hårt så det inte blir ytterligare förseningar på ett ältat problem.

    SvaraRadera